Pozor! Nacházíte se v archivu starých webových stránek Národního archivu. Aktuálnost informací ani validita zdrojového kódu nejsou zaručeny! Pro přístup k aktuálním webovým stránkám Národního archivu klikněte sem.
Následkem povodně v srpnu 2002 byl zcela zatopen druhý suterén objektu Ministerstva dopravy a první suterén do výše 60 cm. Na záchraně dokumentů se spolu s pracovníky ministerstva dopravy podíleli i zaměstnanci Státního ústředního archivu. Záchrané práce začaly ještě před povodní dne 13. srpna 2002 - přestěhováním částí spisovny bývalého Federálního ministerstva dopravy z 2. suterénu a ohrožených dokumentů v 1. suterénu. Bohužel se práce nestihly dokončit, protože budova byla evakuována.
Při následné povodni bylo vodou zasaženo cca 400 bm písemností z let (1919)1960-2001 ve správě Ministerstva dopravy.
Po opadnutí vody byl za přítomnosti a pomoci pracovníků Státního ústředního archivu (PhDr. Kalina, Ing. Kunt, Mgr. Krlín, PhDr. Rohlena) vytříděn zasažený materiál v 1. suterénu a archiválie odeslány do mrazíren. Následně byly do provozovny Kladno Mochovských mrazíren, a.s. odeslány také zaplavené dokumenty z 2. suterénu.
Ministerstvo dopravy se rozhodlo iniciativně řešit nastalou situaci a na základě Studie vlivu sušicích metod vybralo metodu sušení volně na vzduchu, jejíž provedení zadalo firmě První archivní a spisovenská Praha - Blansko, s.r.o. s následnou desinfekcí ve Státním ústředním archivu v Praze. Svoji roli hrály i zkušenosti z povodní v roce 1997, kdy byly zaplaveny v Olomouci dokumenty likvidované Federální železniční policie. Tehdejší sušení, prováděné rovněž v úzké spolupráci se Státním ústředním archivem, probíhalo k všeobecné spokojenosti také "volně na vzduchu."
Sušení proběhlo v první polovině roku 2003. Před sušením, po provizorní desinfekci, byl prováděn archivářkou ministerstva a pracovníkem Státního ústředního archivu výběr archiválií a dokumentů potřebných pro činnost ministerstva. Po usušení následovala desinfekce ve Státním ústředním archivu, jejíž účinnost potvrdil následný mikrobiologický rozbor. Přesto však zápach kanalizace z ošetřených archiválií jen tak nezmizí. V současné době jsou usušené dokumenty v SÚA uloženy v klimatizovaném sále. K jejich třídění se zatím nepřikročilo, protože se pracuje na výběru (skartaci) dokumentů evakuovaných z 2. suterénu, které byly do SÚA převezeny koncem roku 2002.
Věcně rozsah usušených dokumentů zachycuje skartační protokol a předávací protokol. Co do rozsahu podává informaci tento přehled:
Evakuováno z 2. suterénu | cca 80 bm |
Vyřazeno před mražením (z 1. suterénu) | cca 200 bm |
Zamraženo | 237 bm |
Vyřazeno před sušením (z 2. suterénu) | 124 bm |
Vysušeno | 113 bm |
Předáno SÚA (usušené dokumenty do roku 1989 včetně) | 65,7 bm |
Vráceno na ministerstvo | 47,5 bm |
Předáno do SÚA ke zpracování (vodou nezasažené dokumenty) | cca 70 bm |
Následující fotografie Vám přiblíží výsledek práce i některé snad zajímavé archiválie.
Uložení vysušených archiválií v depozitáři SÚA. |
|
|
Běžný aktový materiál (spisy) je poškozen málo, spíše došlo k ušpinění bahnem. U písma či razítek k poškození většinou nedošlo. Výjimkou jsou pouze některé druhy inkoustů (zejména zelený) Referátník spisu Federálního ministerstva dopravy týkajícího se stejnokrojů letušek ČSA, 1986 |
Strojopisy i průklepový papír se usušily velmi dobře. Havárie alžírského dopravního letounu, správa Odboru vyšetřování StB Brno, 1976 |
|
|
Ormigové rozmnoženiny (při tisku se vodním roztokem lihu uvolňuje dehtové barvivo) byly většinou poškozeny. V případě, že v dokumentech zůstala rozmnožovací matrice, došlo k jejich zničení (barvivo prosáklo několik listů). Komplexný rozbor výpočtového strediska dopravy Bratislava, 1970 |
Naproti tomu cyklostylové rozmnoženiny (průtiskové rozmnožování z blány) nebyly poškozeny. Naopak, nekvalitní dřevitý papír velmi dobře vyschl, nejsou na něm většinou ani stopy po působení vody. Komplexní rozbory ČSD - Střední dráhy, 1969, 1976 |
|
|
Zcela zničeny byly fotografie, pokud se nalézaly pod vodou delší dobu. Pouze v pevně svázaných balících (do jejichž vnitřku po nabobtnání voda téměř nepronikla) se zachovala část fotografické emulze. První poválečná lokomotiva pro Slovensko, podklady pro Výroční zprávu ČSD, [1948] |
Pokud byly fotografie "volnější," voda emulzi zcela odmyla. Návrhy stejnokrojů leteckého personálu (letušek), 1986 |
|
|
Některé záznamy z mezinárodních jednání a rezortní mezinárodní smlouvy byly zasaženy v 1. suterénu, takže poškození bylo jen částečné. Patrné stopy zanechaly vždy kovové předměty (sponky - koroze). Také "slavnostní" desky potažené někdy sametem či kůží jsou silně poškozeny. Protokol o předběžných jednáních pro uzavření dohody mezi vládami ČSSR a NDR o spolupráci na úseku dopravy, 1963 |
Planografické (čpavkem vyvolávané) rozmnoženiny nebyly vůbec poškozeny, pokud pomineme zvlnění papíru po usušení. Z technické dokumentace vysokostěného vozu ČSD |
|
|
Poškození rukopisných náčrtů či písma bylo spíše výjimkou. Mapka k návrhu na otevření železničního mezistátního přechodu Medzilaborce ČSD - Lupków PKP |
Tato ručně psaná kronika obsahující fotografie, novinové výstřižky apod. je ukázkou jednoho z velmi mála dokumentů, které bude potřeba odborně restaurovat. Kronika Střediska pro řízení mezinárodní železniční přepravy ČSKD-INTRANS, 60. léta 20. stol. |
|
|
Dokumenty, zejména firemní prospekty, tištěné na hlazeném papíru (křídový), byly zcela zničeny. Došlo ke "spečení" celého svazku do nerozdělitelného bloku; v případě dokumentů ministerstva dopravy však tyto případy nebyly významné. Ukázka slepení listů knihy, na okrajích patrné po desinfekci odumřelá plíseň. |
Jak bylo již zmíněno, byly některé spisy evakuovány ještě před příchodem velké vody. Zde je několik ukázek - také pro porovnání s usušenými dokumenty.
|
Před povodní zachráněné dokumenty (část spisovny Federálního ministerstva dopravy) z 2. suterénu ministerstva převezené ke zpracování do Státního ústředního archivu |
Výběr archiválií a třídění evakuovaných spisů. |
|
|
Zpráva o prvním příletu nadzvukového letadla Concord do ČSSR, 1986 |
Nejstarší nalezené dokumenty: Zpráva o jednání mezi Generálním ředitelstvím ČSD a Státním úřadem pro dopravu Rakouska v Českých Velenicích (Cmuntu) týkajícího se operativní problematiky železniční dopravy po rozpadu monarchie, 5.11.1918 |
|
|
Informace pro ministra - projednání žádosti o intervenci proti zbourání nádraží Praha-Těšnov, 1985 |
A ještě několik drobností na závěr - také proto, abychom si uvědomili potenciální rozsah škod, pokud by voda přišla "jindy":
- V 1. suterénu ministerstva byly prostory pro archiv již projektovány. Od roku 1932 do roku 1960 zde sídlil Československý železniční archiv (později Ústřední dopravní archiv), potom - až do roku 1995 - archiv ÚV KSČ, po roce 1990 ve správě Státního ústředního archivu.
- z 2. suterénu byla v průběhu minulých let předána SÚA nejcennější část spisovny Federálního ministerstva dopravy - kolegia a porady ministra. Od Českých drah převzal Státní ústřední archiv unikátní kolekci instruktážních filmů s dopravní tématikou býv. Ústředního dopravního institutu - několik tisíc filmových a zvukových pásů. Dva roky před povodní byla vyklizena i jedna ze dvou místností spisovny v 2. suterénu.
- V 2. suterénu měly své dokumenty i některé útvary Generálního ředitelství ČD, s.o., většinou bylo však původcem Federální ministerstvo dopravy a jeho předchůdci (spisovna Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství ČD). Tyto dokumenty byly zničeny. Evakuována byla pouze jejich část.
- Většina usušených dokumentů vrácených na ministerstvo bude v budoucnu vybrána jako archiválie.
- Narozdíl od knih nelze podstatnou část archiválií nikdy nahradit neboť existují pouze v jednom exempláři!
Text a foto: Ing. Miroslav Kunt, oddělení informatiky Státního ústředního archivu
Nahoru
© Státní ústřední archiv v Praze
Poslední změna této stránky v srpnu 2003
Pozor! Nacházíte se v archivu starých webových stránek Národního archivu. Aktuálnost informací ani validita zdrojového kódu nejsou zaručeny! Pro přístup k aktuálním webovým stránkám Národního archivu klikněte sem.